Suzuki V-Strom 1050DE

€ 16.999,-

Specificaties

Details

De V-STROM 1050DE is gericht op optimale prestaties en controle, ook wanneer je ontdekkingsdrift verder gaat over gravelpaden en vlakke off-roadpaden. Wielbasis, balhoofdhoek, rijpositie en specifieke features verleggen het werkterrein ook naar minder gebaande wegen.

Motorblok

De 1.037 cc, 90° viertakt V-twin van de V-STROM 1050DE is voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen. Deze twin levert een hoog koppel in het middentoerengebied en heeft een levendig karakter. Zijn herkenbare V-twin-roffel en -uitlaatsound leveren een voelbaar, bijna onbeschrijfelijk rijplezier.

De V-twin heeft twee elektronisch gestuurde gasklephuizen van 49 mm. Elke cilinder is bovendien voorzien van twee iridiumbougies. De eerste bougie vonkt over het gehele toerenbereik van de motor, de tweede bougie ondersteunt de verbranding en de vermogensafgifte bij lage toerentallen. De technologieën dragen bij aan een lineaire gasrespons en een stabiele stationairloop.

Lichte en sterke, gesmede zuigers en holle, met natrium gevulde kleppen zijn andere hoogwaardige kenmerken van deze Suzuki V-twin. Het 2-in-1-uitlaatsysteem produceert een prettige sound, die ook profiteert van de V-twinconfiguratie. Dankzij de zeer efficiënte katalysator in de collector voldoet de motor aan de Euro 5-emissie-eisen.!

Uitgebreide elektronica

De V-STROM 1050DE heeft eveneens het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), aangestuurd door een 6-assige IMU, ervoor dat je met nog meer vertrouwen en gemoedsrust rijdt; of je nu grote afstanden aflegt, bagage meeneemt of de geplaveide wegen verlaat.

Met de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) kies je tussen vier verschillende motorkarakteristieken om de prestaties van de V-STROM 1050DE af te stemmen op jouw voorkeuren en/of de rijomstandigheden. De DE-versie heeft een G-modus (Gravel) waarin de ontsteking wordt verlaat en de tractiecontrole een beperkte mate van slip toestaat. Daarnaast is er een modi voor het uitschakelen van het ABS op het achterwiel. Dat maakt het gemakkelijker om over gravelpaden te rijden.

Hill Hold activeert de achterrem gedurende 30 seconden nadat je bij het omhoog rijden op een helling bent gestopt. Dit zorgt ervoor dat je soepeler kunt wegrijden zonder je zorgen te maken dat de motor achteruit rolt.

Het Load Dependent Control System herkent verschillen in belading op elk moment en past de remdrukken automatisch aan. Het Slope Dependent Control System past de remdruk aan om achterwiellift op een steile helling te voorkomen.

En Low RPM Assist helpt je om vanuit stilstand bij lage toerentallen soepel weg te rijden. Dit werkt super bij stapvoets rijden en stilstaan in fileverkeer. Cruisecontrol vermindert vermoeidheid tijdens lange ritten. Suzuki Traction Control System (STCS) voorkomt dat het achterwiel doorslipt bij acceleratie. Je kunt de gevoeligheid van dit systeem in drie verschillende modi instellen of het systeem uitschakelen.

Schakelen zonder koppeling

Met het Bi-directional Quick Shift System kun je zowel op- als terugschakelen, zonder dat je de koppelingshendel bedient. En als je die wel gebruikt, dan zorgt Suzuki Clutch Assist System (SCAS) voor een lichte en nauwkeurige bediening.

Multifunctioneel kleuren-TFT-display

De kwalitatief hoogwaardige display houdt je volledig op de hoogte van alle systemen en instellingen van de V-STROM 1050DE en levert vitale real-time informatie over de status van de motor. De toerenteller fungeert eveneens als schakelindicator en kan (indien gewenst) knipperen wanneer de motor een vooraf ingesteld toerental bereikt.

Het dashboard biedt nu een extra functie waarmee je grote pop-upwaarschuwingen kunt laten tonen. Verder kan het dasboard handmatig of automatisch op een daginstelling (wit) of een nachtinstelling (zwart) worden ingesteld, zodat je de afleesbaarheid op elk moment en in elke rijomstandigheid kunt optimaliseren. Links naast het dashboard zit een USB-aansluiting.

Styling

De verticaal gestapelde, rechthoekige LED-koplamp zorgt voor een heldere blik op de weg voor je, terwijl hij tegelijkertijd een stijlvolle flair toevoegt aan het vooraanzicht van de V-STROM 1050DE. Compacte LED-positielichten, LED-knipperlichten en een LED-achterlicht garanderen een duidelijke zichtbaarheid en een praktische duurzaamheid.

De V-STROM 1050DE heeft een klein windscherm voor beter zicht op de gravelpaden. Het extra brede stuur heeft een grotere wanddikte en is van aluminium gemaakt. Enerzijds is het stuur dus sterk, maar het absorbeert tegelijk ook schokken. Rijden in ruwer terrein is daardoor prettiger. De V-STROM 1050DE heeft geen in hoogte verstelbaar zadel. Dat scheelt gewicht en het zit stabieler. Optioneel is een 30mm verlaagd zadel mogelijk of juist een 30mm verhoogd zadel. Verder heeft de V-STROM 1050DE een groot 21-inch voorwiel, aluminium velgen met spaken en een aluminium carterbeschermplaat.

De standaard accessoire-balk springt eveneens in het oog, plus de brede stalen voetsteunen die meer houvast bieden wanneer je tijdens het rijden door ruw terrein op de steunen staat. Je ziet dus duidelijk dat de 1050DE qua styling en opbouw sterker is gefocust op het rijden op het onverharde.

Rijwielgedeelte

Het bouwen van hoogwaardige aluminium frames is al tientallen jaren een integraal onderdeel van Suzuki’s technische DNA. Het Twin-Spar frame van de V-STROM 1050DE blijft trouw aan dit erfgoed. Dankzij een combinatie van aluminium gietstukken en geëxtrudeerde aluminium profielen biedt het de juiste hoeveelheid flexibiliteit bij een juiste mate van sterkte aan een over het geheel genomen stijf lichtmetalen frame.

Ook het subframe achter biedt betere weerstand tegen alle krachten die bij rijden op ongeplaveide ondergronden optreden. Het resultaat is een slank, licht en sterk frame van beproefde en bewezen betrouwbaarheid, dat een uitstekende rechtuitstabiliteit biedt en zorgt voor briljante stuureigenschappen. Met het oog op de stabiliteit in het terrein is de wielbasis 40 mm langer dan bij de 1050 dankzij een langere swingarm en de grondspeling is 25 mm groter. De balhoofdhoek is scherper voor extra controle. De aandrijfketting is sterker en daarmee gewapend tegen zwaardere omstandigheden.

Instelbare vering en demping

De 43 mm upside-down KYB-voorvork en de KYB-monoschokdemper achter zijn volledig instelbaar, zodat je de karakteristiek kunt aanpassen aan je voorkeuren of aan het geplande gebruik. Bij de V-STROM 1050DE zijn de veerwegen langer: 170 mm voor en 168 mm achter.

Intuïtieve schakelaars

De ergonomische lay-out van de schakelaars bij de handvatten zijn goed binnen vingerbereik en ook met handschoenen prima te bedienen. Via de MODE en UP-/DOWN-schakelaars op de linker stuurhelft kun je de verschillende modi selecteren en de instellingen van elk S.I.R.S.-systeem aanpassen. Daarnaast kun je de cruise control snel inschakelen of reactiveren via een speciale knop op de schakelaar op de rechter stuurhelft.

Het ontwerp is geïnspireerd op dat van de legendarische Suzuki DR-Z-woestijnracer en de DR-BIG. Zelfs de opvallende oranje met witte kleurstelling van de DR-Z keert terug, naast vijf andere kleuren waaronder het bekende Champion Yellow (geel) en een nieuwe kleur grijs: Solid Iron Gray.

Opvallend is de koplamp met LED-verlichting en een verticale indeling voor dim- en grootlicht. Op de V-Strom 1050XTA zijn ook de richtingaanwijzers voorzien van LED-verlichting. Een ander opvallend detail is het aluminium stuur met nieuwe bedieningsunits. En het windscherm van de XTA dat handmatig 50 mm in hoogte verstelbaar is.